Allmänna villkor

Innehållsförteckning:
Artikel 1 - Definitioner
Artikel 2 - Identitet hos företaget
Artikel 3 - Tillämpning
Artikel 4 - Erbjudandet
Artikel 5 - Avtalet
Artikel 6 - Ångerrätt
Artikel 7 - Kostnader i händelse av återkallelse
Artikel 8 - Uteslutning av ångerrätt
Artikel 9 - Priset
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
Artikel 11 - Leverans och genomförande
Artikel 12 - Långvariga transaktioner: längd, uppsägning och förlängning
Artikel 13 - Betalning
Artikel 14 - Klagomålshantering
Artikel 15 - Tvister
Artikel 16 - Tilläggs- eller avvikande bestämmelser

Artikel 1 - Definitioner
I dessa villkor avses med:

  1. Överläggningstid: den tidsperiod inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;
  2. Konsument: den fysiska person som inte handlar i utövandet av yrke eller verksamhet och ingår ett avtal på distans med företaget;
  3. Dag: kalenderdag;
  4. Långvarig transaktion: ett avtal på distans avseende en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller avtalspartners skyldighet är utspridd över tid;
  5. Varaktig datatransportör: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller företaget att lagra information som är riktad till honom personligen, på ett sätt som möjliggör framtida hänvisning och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.
  6. Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att avstå från avtalet på distans inom överläggningstiden;
  7. Modulär blankett: den mall för återkallelse som företaget tillhandahåller, som en konsument kan fylla i när han eller hon vill utöva sin ångerrätt.
  8. Företag: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter;
  9. Avtal på distans: ett avtal där, inom ramen för ett av företaget organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, enbart används en eller flera kommunikationstekniker för att sluta avtalet;
  10. Kommunikationsteknik på distans: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företaget samtidigt har träffats i samma rum.
  11. Allmänna villkor: dessa Allmänna Villkor från företaget.

Artikel 2 - Identitet hos företaget
Företagsnamn: My Steel BV
Handelsnamn: My Steel
Adress: Energieweg 35 5422 VM Gemert
Telefonnummer: 0492-745200, på vardagar tillgängligt från 08:00 till 16:30 och fredagar från 08:00 till 16:00.
E-postadress: info@mysteel.nl
Organisationsnummer: 81444982
Momsskyldighetens identifikationsnummer: NL862095189B01

Artikel 3 - Tillämpning

  1. Dessa allmänna villkor är tillämpliga på varje erbjudande från företaget och på varje ingått avtal på distans och beställningar mellan företaget och konsumenten.
  2. Innan avtalet på distans ingås, kommer texten av dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta rimligen inte är möjligt skall det anges innan avtalet på distans ingås att de allmänna villkoren kan ses hos företaget och att de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten så snart som möjligt på begäran.
  3. Om avtalet på distans ingås elektroniskt, kan i avvikelse från föregående stycke och innan avtalet på distans ingås, texten av dessa allmänna villkor elektroniskt göras tillgänglig för konsumenten på sådant sätt att denne enkelt kan lagra dem på en varaktig datatransportör. Om detta rimligen inte är möjligt, skall det anges innan avtalet på distans ingås var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt, och att de kommer att skickas kostnadsfritt på begäran av konsumenten elektroniskt eller på annan väg.
  4. Om det vid sidan av dessa allmänna villkor dessutom gäller specifika produkt- eller tjänstevillkor, är paragraf 2 och 3 tillämpliga och kan konsumenten, vid motstridiga allmänna villkor, alltid åberopa den tillämpliga bestämmelse som är mest förmånlig för honom.
  5. Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid något tillfälle är helt eller delvis ogiltiga eller ogiltigförklarade, förblir avtalet och dessa villkor i övrigt oförändrade och den berörda bestämmelsen skall i ömsesidigt samförstånd snarast ersättas av en bestämmelse som i största möjliga utsträckning motsvarar den ursprungliga.
  6. Situations som inte regleras i dessa allmänna villkor skall bedömas ‘ enligt intentionerna’ av dessa allmänna villkor.
  7. Oklarheter gällande tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor skall tolkas ‘ enligt intentionerna’ av dessa allmänna villkor.

Artikel 4 - Erbjudandet

  1. Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller görs under villkor, kommer detta att anges tydligt i erbjudandet.
  2. Erbjudandet är ovillkorat. Företaget har rätt att ändra och justera erbjudandet.
  3. Erbjudandet innehåller en så fullständig och noggrann beskrivning som möjligt av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en god bedömning av erbjudandet av konsumenten. När företaget använder sig av bilder är dessa en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller fel i erbjudandet binder inte företaget.
  4. Alla bilder, specifikationer och uppgifter i erbjudandet är indikatorer och kan inte ligga till grund för skadestånd eller upplösning av avtalet.
  5. Bilder vid produkter är en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna. Företaget kan inte garantera att de återgivna färgerna exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.
  6. Varje erbjudande innehåller sådan information, att för konsumenten är tydligt vilka rättigheter och skyldigheter som är kopplade till acceptansen av erbjudandet. Detta gäller särskilt:
    • priset inklusive skatter;
    • eventuella fraktkostnader;
    • hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som behövs;
    • huruvida ångerrätten gäller eller inte;
    • betalnings-, leverans- och genomförandebestämmelser för avtalet;
    • acceptanstiden för erbjudandet, eller den period under vilken företaget garanterar priset;
    • storleken av avgiften för kommunikation på distans om kostnaderna att använda tekniken för kommunikation på distans beräknas på en annan grund än den reguljära basavgiften för den använda kommunikationsmetoden;
    • om avtalet arkiveras efter ingåendet, och i så fall hur detta kan konsumenten ta del av;
    • hur konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och om så önskas rätta de uppgifter han lämnat i samband med avtalet;
    • eventuella andra språk som, förutom nederländska, avtalet kan ingås på;
    • de etiska koder som företaget har omfattat och hur konsumenten kan ta del av dessa koder elektroniskt; samt
    • den minimi-perioden för avtalet på distans i händelse av en långvarig transaktion.’
    • tillgängliga storlekar, färger, typ av material.

Artikel 5 - Avtalet

  1. Avtalet träder, med förbehåll för vad som anges i stycke 4, i kraft vid tidpunkten för konsumentens acceptans av erbjudandet och uppfyllande av de villkor som där anges.
  2. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, bekräftar företaget omedelbart mottagandet av acceptansen av erbjudandet via elektronisk väg. Så länge mottagandet av denna acceptans inte har bekräftats av företaget, kan konsumenten annullera avtalet.
  3. Om avtalet ingås elektroniskt, vidtar företaget lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra den elektroniska överföringen av data och ser till att det finns en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer företaget att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta.
  4. Företaget kan, inom lagens ramar, ta reda på om konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, liksom alla omständigheter och faktorer som är viktiga för att ingå avtalet på distans ansvarsfullt. Om företaget, baserat på denna utredning, har goda skäl att inte ingå avtalet, har de rätt att avvisa en beställning eller ansökan motiverat eller förknippa särskilda villkor med genomförandet.
  5. Företaget kommer att bifoga följande information till produkten eller tjänsten till konsumenten, skriftligt eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en varaktig datatransportör:
    a. besöksadressen på företagets anläggning där konsumenten kan vända sig med klagomål;
    b. villkor under vilka och hur konsumenten kan utöva ångerrätten, eller en tydlig meddelande kring uteslutning av ångerrätten;
    c. information om garantier och existerande service efter köpet;
    d. de uppgifter som ingår i artikel 4 stycke 3 i dessa villkor, om inte företaget redan har gett dessa uppgifter till konsumenten före genomförandet av avtalet;
    e. kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har mer än ett års giltighet eller är av obestämd tid.
  6. Vid en långvarig transaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.
  7. Varje avtal ingås under förutsättning att de berörda produkterna är tillgängliga i tillräcklig omfattning.

Artikel 6 - Ångerrätt

Vid leverans av produkter:

  1. Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att annullera beställningen utan att ange skäl inom 14 dagar. Denna ångerfrist börjar på dagen efter att konsumenten tagit emot produkten eller en företrädesvis av konsumenten utsedd och företagets kända representant.
  2. Under ångerfristen skall konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Han eller hon får endast öppna eller använda produkten i den mån det är nödvändigt för att kunna bedöma om han eller hon vill behålla produkten. Om han eller hon utnyttjar sin ångerrätt, skall han eller hon returnera produkten med alla levererade tillbehör och – om rimligen möjligt – i originalskick och förpackning till företaget, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som företaget tillhandahållit.
  3. När konsumenten önskar utöva sin ångerrätt är han eller hon skyldig att informera företaget om det inom 14 dagar efter att ha mottagit produkten. Meddelandet om detta skall göras av konsumenten via den modulära blanketten. Efter att konsumenten meddelat sin avsikt att utnyttja sin ångerrätt skall kunden returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten skall bevisa att de levererade varorna har skickats tillbaka i tid, exempelvis genom att tillhandahålla ett fraktsedel.
  4. Om kunden inte har meddelat sin avsikt att utnyttja sin ångerrätt enligt stycke 2 och 3, eller om produkten inte har returnerats till företaget efter dessa tidsperioder, låter köpet anses som fullgjort.

Vid leverans av tjänster:

  1. Vid leverans av tjänster har konsumenten möjlighet att häva avtalet utan att ange skäl under minst 14 dagar, med början från dagen då avtalet ingicks.
  2. För att utöva sin ångerrätt skall konsumenten följa de rimliga och tydliga instruktioner som företaget har tillhandahållit vid erbjudandet och/eller senast vid leveransen.

Artikel 7 - Kostnader i händelse av återkallelse

  1. Om konsumenten använder sin ångerrätt, är han eller hon högst ansvarig för kostnaderna för att returnera varorna.
  2. Om konsumenten har betalat ett belopp, kommer företaget att återbetala detta belopp så snabbt som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter återkallelse, med förutsättning att produkten redan har tagits emot av webbutiken eller att fullständigt bevis på retur har lämnats. Återbetalning kommer att ske via samma betalningsmetod som konsumenten använde, såvida konsumenten inte uttryckligen ger sitt godkännande för en annan betalningsmetod.
  3. Skulle produkten vara skadad eller förpackningen vara mer skadad än nödvändigt för att pröva produkten, kan vi belasta denna värdeminskning av produkten till dig. Hantera därför produkten varsamt och se till att den är väl förpackad vid returen.
  4. Konsumenten kan inte hållas ansvarig för värdeminskning av produkten när företaget inte har tillhandahållit all lagstadgad information om ångerrätten, detta skall ske innan köpeavtalet ingås.

Artikel 8 - Uteslutning av ångerrätt

  1. Företaget kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i stycke 2 och 3. Uteslutningen av ångerrätten gäller endast om företaget klart har angett detta i erbjudandet, åtminstone i tid före ingåendet av avtalet.
  2. Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för produkter:
    a. som företaget har tillverkat i enlighet med konsumentens specifikationer, såsom skräddarsydda produkter;
    b. som är tydligt personliga;
    c. som på grund av sin natur inte kan returneras;
    d. som snabbt kan försämras eller bli gammal;
    e. vars pris är bundet till svängningar på den finansiella marknaden som företaget inte kan påverka;
    f. för lösa tidningar och tidskrifter;
    g. för ljud- och videoinspelningar och mjukvara vars försegling konsumenten har brutit;
    h. för hygienprodukter vars försegling konsumenten har brutit.
  3. Uteslutning av ångerrätt är endast möjlig för tjänster:
    a. avseende logi, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
    b. vars leverans med uttryckligt samtycke från konsumenten har inletts innan ångerfristen har löpt ut;
    c. avseende spel och lotterier.

Artikel 9 - Priset

  1. Under den i erbjudandet angivna giltighetstiden höjs priserna för de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte, utom vid prisändringar som följer av förändringar av momssatser.
  2. I avvikelse från föregående stycke kan företaget erbjuda produkter eller tjänster vars priser är bundna till svängningar på den finansiella marknaden, och där företaget inte har kontroll, till variabla priser. Denna bindning till svängningar och det faktum att priserna som eventuellt anges är riktpriser, anges i erbjudandet.
  3. Prishöjningar inom 3 månader efter ingåendet av avtalet är endast tillåtna om de beror på lagstadgade regler eller bestämmelser.
  4. Prishöjningar från och med 3 månader efter ingåendet av avtalet är endast tillåtna om företaget har avtalat om detta och:
    a. dessa beror på lagstadgade regler eller bestämmelser; eller
    b. konsumenten har rätt att säga upp avtalet från och med den dag som prishöjningen träder i kraft.
  5. De priser som anges i erbjudandet av produkter eller tjänster inkluderar moms.
  6. Alla priser är under förbehåll för tryck- och typografiska fel. Företaget tar inget ansvar för följderna av tryck- och typografiska fel. Vid tryck- och typografiska fel är företaget inte skyldigt att leverera produkten till det felaktiga priset.

Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti

  1. Företaget garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer i erbjudandet som anges, rimliga krav på kvalitet och/eller användbarhet samt de lagar och föreskrifter som gäller vid tidpunkten för avtalet ingås. Om det har avtalats, garanterar företaget att produkten är lämplig för annat än normalt användande.
  2. En garanti som tillhandahålls av företaget, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter och krav som konsumenten kan åberopa gentemot företaget i kraft av avtalet.
  3. Eventuella brister eller felaktigt levererade produkter skall meddelas till företaget skriftligt inom 4 veckor efter leveransen. Retur av produkterna skall ske i originalförpackning och i ny skick.
  4. Garanti-tiden från företaget motsvarar fabriksgarantin. Företaget är emellertid aldrig ansvarigt för den slutgiltiga lämpligheten av produkterna för varje individuellt ändamål av konsumenten, inte heller för eventuella råd angående användning eller tillämpning av produkterna.
  5. Garantin gäller inte om:
    • Konsumenten själv har reparerat och/eller ändrat de levererade produkterna eller låtit tredje part reparera och/eller ändra dem;
    • De levererade produkterna har utsatts för onormala omständigheter eller på annat sätt hanterats vårdslöst eller i strid med företagets instruktioner och/eller har hanterats på förpackningen;
    • Bristen helt eller delvis har orsakats av föreskrifter som staten ställt eller kommer att ställa angående naturen eller kvaliteten av de använda materialen.

Artikel 11 - Leverans och genomförande

  1. Företaget skall iaktta största möjliga aktsamhet vid mottagandet och genomförandet av beställningar av produkter samt vid bedömningen av ansökningar om tjänsteerbjudanden.
  2. Leveransadressen är den adress som konsumenten har meddelat till företaget.
  3. Med beaktande av vad som nämns i stycke 4 i denna artikel, kommer företaget att utföra accepterade beställningar utan dröjsmål, dock senast inom 30 dagar, såvida inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid. Om leveransen försenas eller om en beställninginte kan utföras eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att informeras senast 30 dagar efter att ha gjort beställningen. I ett sådant fall har konsumenten rätt att kostnadsfritt häva avtalet. Konsumenten har ingen rätt att få skadestånd.
  4. Alla leveranstider är indikativa. Eventuella angivna tider ger inte konsumenten rättigheter. Överskridande av en tidsram ger konsumenten ingen rätt till skadestånd.
  5. Vid uppsägning enligt stycke 3 av denna artikel kommer företaget att återbetala det belopp som konsumenten betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter uppsägning.
  6. Om leveransen av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer företaget att anstränga sig för att tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leveransen kommer ett klart och begripligt meddelande att lämnas om att en ersättningsartikel levereras. Vid ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaden för en eventuell retur är på företagets bekostnad.
  7. Risken för skada och/eller förlust av produkter vilar på företaget fram till leveransen till konsumenten eller en i förväg utsedd och med företaget känd representant, såvida inte annat har avtalats uttryckligen.

Artikel 12 - Långvariga transaktioner: längd, uppsägning och förlängning
Uppsägning

  1. Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som har ingåtts på obestämd tid och som avser regelbundet leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, med beaktande av de uppsägningregler som överenskommits och en uppsägningstid om högst en månad.
  2. Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som har ingåtts för en viss tid och som avser regelbundet leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, vid den bestämda perioden med respekt för de uppsägningregler som har överenskommits och en uppsägningstid om högst en månad.
  3. Konsumenten kan säga upp de avtal som nämns i föregående stycken:
    • när som helst och inte begränsas till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
    • minst säga upp på samma sätt som de ingicks av honom;
    • alltid säga upp med samma uppsägningstid som företaget har avtalat för sig själv.

Förlängning

  1. Ett avtal som har ingåtts för en viss tid och som avser regelbundet leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, får inte tyst förlängas eller förnyas för en viss tidsperiod.
  2. I avvikelse från föregående stycke får ett avtal som har ingåtts för viss tid och som avser regelbundet leverans av dags-, nyhets- och veckopress och tidskrifter tyst förlängas för en viss tidsperiod om högst tre månader, om konsumenten kan säga upp detta förlängda avtal vid slutet av förlängningen med en uppsägningstid om högst en månad.
  3. Ett avtal som har ingåtts för viss tid och som avser regelbundet leverans av produkter eller tjänster, får endast tyst förlängas för obestämd tid om konsumenten alltid får säga upp det med en uppsägningstid om högst en månad, och en uppsägningstid om högst tre månader i händelse av att avtalet avser regelbundet, men mindre än en gång i månaden, leverans av dags-, nyhets- och veckopress och tidskrifter.
  4. Ett avtal med begränsad varaktighet för att regelbundet leverera dags-, nyhets- och veckopress och tidskrifter (prov- eller introduktionsprenumeration) fortsätter inte tyst och upphör automatiskt efter att prov- eller introduktionsperioden har löpt ut.
    Längd
  5. Om ett avtal har en varaktighet av mer än ett år, har konsumenten rätt att när som helst säga upp avtalet efter ett år med en uppsägningstid om högst en månad, såvida inte skäligheten och rättvisan strider mot uppsägning före slutet av den överenskomna perioden.

Artikel 13 - Betalning

  1. Såvida inget annat har avtalats, skall de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter att överläggningstiden inletts enligt artikel 6 punkt 1. I händelse av ett avtal om att tillhandahålla en tjänst, börjar denna tidsfrist att löpa efter att konsumenten har mottagit bekräftelsen av avtalet.
  2. Konsumenten åtar sig att omedelbart meddela företaget om felaktigheter i lämnade eller angivna betalningsuppgifter.
  3. Vid konsultbetalning har företaget, förutom lagliga begränsningar, rätt att ta ut skäliga kostnader som föregått konsumenten.

Artikel 14 - Klagomålshantering

  1. Företaget har en tillräckligt offentliggjord klagomålshanteringsprocedur och hanterar klagomålet enligt denna procedur.
  2. Klagomål gällande genomförandet av avtalet måste lämnas in inom 7 dagar fullständigt och tydligt beskrivna till företaget, efter att konsumenten har upptäckt bristerna.
  3. Klagomål som lämnas till företaget besvaras inom 14 dagar från mottagandet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre hanteringstid, kommer företaget att svara inom denna 14-dagarsperiod med en bekräftelse och en indikation när konsumenten kan förvänta sig ett mer utförligt svar.
  4. Om klagomålet inte kan lösas i ömsesidigt samförstånd uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningen.
  5. Vid klagomål skall konsumenten först vända sig till företaget. Om webbshoppen är ansluten till WebwinkelKeur och om klagomål som inte kan lösas i ömsesidigt samförstånd, bör konsumenten vända sig till WebwinkelKeur (www.webwinkelkeur.nl), de kommer att medla kostnadsfritt. Kontrollera om denna webbshop har ett pågående medlemskap via https://www.webwinkelkeur.nl/leden/. Om en lösning inte kan uppnås har konsumenten möjlighet att få sitt klagomål behandlat av den oberoende tvistlösningskommittén utsett av WebwinkelKeur, vars beslut är bindande och både företaget och konsumenten godtar detta bindande beslut. Det är kostnader för att föra en tvist till denna kommitté som måste betalas av konsumenten. Det är också möjligt att registrera klagomål via den europeiska ODR-plattformen (http://ec.europa.eu/odr).
  6. Ett klagomål suspenderar inte företagets skyldigheter, såvida inte företaget anger annat skriftligt.
  7. Om ett klagomål bedöms som berättigat av företaget, kommer företaget att enligt eget val antingen kostnadsfritt byta ut eller reparera de levererade produkterna.

Artikel 15 - Tvister

  1. För avtal mellan företaget och konsumenten på vilka dessa allmänna villkor avser, är enbart nederländsk lag tillämplig. Även om konsumenten är bosatt utomlands.
  2. Den internationella köplagen är inte tillämplig.

Artikel 16 - Tilläggs- eller avvikande bestämmelser
Tilläggs- eller avvikande bestämmelser får inte vara till nackdel för konsumenten och skall dokumenteras skriftligt eller på ett sådant sätt att de kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en varaktig datatransportör.